Artikelen op deze website zijn van drs. Arthur Vreede ©Arabische Taal- en Cultuuracademie. Overnemen is toegestaan onder duidelijke vermelding van de auteur (Arthur Vreede), titel van het artikel en publicatiedatum in de tekst
Arabische seculiere denkers
Waarom zijn ‘de moslims stil blijven staan en is het westen vooruitgegaan’? Het postkolonialisme bracht vooruitgang in de vorm van geïmporteerd en van bovenaf opgelegd modernisme. Maar de massa bleef geloven in de kracht van tradities, gewoontes en de waarden die daarmee gepaard gaan zoals hechte familiebanden, vaste rolpatronen, eer, tribalisme, onderschikking van de wil […]
De Nahda, het moderniseringsdenken
In de 19e en begin 20e eeuw nemen de contacten tussen de Arabische regio en de Europese mogendheden toe. Dan neemt ook de wens naar (technologische) vooruitgang en welvaart, zoals men die in Europa waarneemt, toe. Zo ontstaat een intellectuele elite die kennis heeft genomen van Europese wetenschap, techniek, talen en cultuur. Het denken over […]
De oorlog van juni ’67 werkt door
De huidige crisis in het Midden Oosten kan pas goed begrepen worden als we de koloniale en postkoloniale geschiedenis in ogenschouw nemen en de frustraties over een onverwerkt verleden, die tot de dag van vandaag voortduren, in de beschouwing betrekken
Privésfeer en publiek domein in de Arabische wereld
Noties van privé en publiek kunnen verschillen in tijd en ruimte. In het westen zijn concepten van privacy gelijk aan individualisme. In de islamitische kultuur domineren begrippen als de onschendbaarheid (ḥurma, sacraliteit) van het huis, de vrouw en van religieuze rites. De vrouw des huizes is de belangrijkste belichaming van de sacraliteit van het huis […]
Secularisme en Islamisme
Maart 2019. Revolutionaire beweging die door studenten van de Amerikaanse universiteit van Beirut in 1951 werd opgericht. O.a. George Habash speelde daarin een belangrijke rol.
September 2018. De 19de eeuwse Arabische opponent tegen het Osmaanse regime: over het despotisme.
Januari 2019. Over de privesfeer en het publieke domein, eer en bescherming.
Mei 2017. De invoering van het franse protectoraat in Marokko (1912) had belangrijke gevolgen voor de traditionele structuren op het platteland.
Het begrip “eer” heeft een belangrijke functie in het toekennen van prestige, sociale status, reputatie en macht. Toegebracht lichamelijk letsel en aantasting van bezit wrden opgevat als een krenking van de eer. De geschonden eer kan alleen via fysiek geweld hersteld worden.
Januari 2012. Een studie naar de praktijken van bloedwraak en verzoening in de Arabische regio.
De praktijk van bloedwraak is verankerd in tradities van Arabische
bedoeïenenstammen, oorspronkelijk afkomstig uit het Arabisch schiereiland. Voor hen is bloedwraak een traditie en morele plicht. Het is een manier om de geschonden eer te herstellen.
Januari 1989. De vervreemdingstheorie van de filosoof en socioloog Jurgen Habermas wordt losgelaten op de realiteiten in het Midden Oosten. Is zijn neo-Marxistische theorie afdoende om vervreemdingsverschijnselen in het Midden Oosten te verklaren? Hebben islamitische bewegingen niet een beter antwoord op vervreemding?